Płyn chłodniczy – do czego służy, rodzaje, jaki wybrać?

5/5 - (9 votes)

Płyn chłodniczy jest jednym najważniejszych płynów w naszym aucie. Jego zadaniem jest odbieranie energii cieplnej z silnika i przenoszenie jej do chłodnicy. Chroni również elementy metalowe przed korozją i przed odkładaniem się w nich kamienia kotłowego. Jego niedobór może doprowadzić do przegrzania się silnika i jego zatarcia. Dobrze więc dbać o to by nasz układ chłodniczy był sprawny, a płyn do chłodnicy posiadał odpowiednie parametry, dzięki czemu uda się nam uniknąć wielu kosztownych napraw w przyszłości.

Rodzaje płynów chłodniczych. Jaki płyn do chłodnicy wybrać w przypadku naszego auta?

 

Na rynku znajduje się wiele rodzajów płynów chłodniczych. Jak wybrać odpowiedni dla naszego auta? Naszym kryterium wyboru płynu nie powinna być cena płynu do chłodnic, a informacje znajdujące się na etykiecie opakowania i zgodność z normami podanymi przez producenta auta w książce serwisowej. Każda butelka posiada z tyłu opis informujący nas o zaleceniach związanych ze stosowaniem płynu.

 

-IAT– nieorganiczny płyn chłodniczy zawierający dodatki krzemianów i azotanów, które odkładają się wewnątrz układu i zapobiegają korozji. Świetnie sprawdzi się w silnikach z żeliwnym blokiem i aluminiową głowicą. Ponieważ szybko traci swoje właściwości powinniśmy wymieniać go co dwa lata. Zazwyczaj barwione są na kolor zielony albo niebieski.

OAT – płyn chłodniczy z dodatkiem kwasów organicznych. Płyny tego typu łatwiej przyjmują i oddają ciepło niż płyny IAT, mimo że powstająca antykorozyjna warstwa jest 20 krotnie cieńsza. Stosuje się je w nowszych modelach samochodów, które w swoich chłodnicach nie mają ołowiowych lutów. Czas ich eksploatacji to około 5 lat. Zazwyczaj mają kolor pomarańczowy, różowy lub fioletowy.

-HOAT hybrydowe płyny zawierające środki antykorozyjne na bazie kwasów organicznych i krzemianów. Płyny takie można stosować we wszystkich pojazdach, a okres ich eksploatacji określany jest również na 5 lat.

Czy można mieszać różne płyny chłodnicze ze sobą? 

Mieszanie płynów do chłodnic nie jest zabronione, ale należy pamiętać, aby mieszać płyny, które mają takie same parametry i pakiety inhibitorów. Zabronione jest mieszanie płynów wyprodukowanych w różnych technologiach np. Do płynu typu IAT dolewać płyn OAT. Stosowanie różnych dodatków antykorozyjnych w poszczególnych typach płynów może spowodować, że wejdą one ze sobą w niepożądane reakcje, obniżając tym samym skuteczność ochrony i powstawanie osadów.

Czy można mieszać płyn chłodniczy z wodą?

Nie jest to polecane rozwiązanie. Woda zamarza w temp. 0°C  wrze w 100°C przez to niemożliwe jest żeby zapewniała optymalne chłodzenie silnika, którego temperatura pracy wynosi ok. 90*C. Przy minusowych temperaturach nie uchroni układu chłodzenia przed zamarzaniem, a latem nie będzie w stanie skutecznie odprowadzać z niego ciepła. Zwykła woda zawiera dużo kamienia, który może doprowadzić do uszkodzenia chłodnicy i zatarcia pompy. Jest to dozwolone tylko w przypadku małych ubytków płynu w podbramkowej sytuacji, którą należy najpierw skonsultować z mechanikiem. 

Czy można dolewać wody destylowanej/demineralizowanej do chłodnicy? 

Można, ale tylko przy bardzo małych ubytkach i jako rozwiązanie tymczasowe, stosowane wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach i po konsultacji z mechanikiem. Woda destylowana/demineralizowana jest lepszym rozwiązaniem od zwykłej wody, ponieważ nie powoduje się osadzania kamienia.

Jak sprawdzić ilość płynu chłodniczego?


Przed przystąpieniem do sprawdzania poziomu płynu chłodzącego trzeba pamiętać, aby samochód stał na równej powierzchni, a silnik i płyn były przestudzone. Następnie należy otworzyć maskę i zlokalizować zbiorniczek wyrównawczy. Poziom płynu w zbiorniczku powinien znajdować się pomiędzy MIN a MAX. Zbyt wysoki poziom płynu może oznaczać zapowietrzenia układu chłodzenia zaś zbyt niski może być efektem jego nieszczelności. Bezpieczną ilością dolewanego płynu jest do 10% objętości układu. 

Jaki płyn chłodniczy do diesla a jaki do samochodu z silnikiem benzynowym?


Płyn chłodniczy wybieramy zgodny z normami podanymi przez producenta auta w książce serwisowej. Należy zwrócić uwagę z jakiego materiału wykonany jest silnik i chłodnica i na tej podstawie, zgodnie z książką i etykietką znajdującą się na opakowaniu z płynem dokonać wyboru płynu odpowiedniego dla naszego auta.

Co ile czasu wymieniać płyn do chłodnic?

Płyn chłodzący należy wymieniać zgodnie z zaleceniami znajdującymi się na etykiecie opakowania z płynem. W zależności od rodzaju płynu, należy go wymieniać co 2-5 lat.

Co zrobić ze starym płynem do chłodnicy?


Zużyty płyn należy oddać do utylizacji. W wielu sklepach motoryzacyjnych przy zakupie nowego płynu, sprzedawca oferuje możliwość oddania starego płynu do utylizacji. Zużyty płyn można również oddać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. Kategorycznie zabronione jest wylewanie go do ścieków i wyrzucanie ze zwykłymi odpadami komunalnymi.

Czym się różnią kolory płynów chłodniczych?


Teoretycznie kolory płynów chłodniczych powinny informować nas o ich typie. W praktyce, nie ma żadnej normy, która mówi, jaki kolor powinien mieć konkretny rodzaj płynu. Utarło się, że zazwyczaj płyny nieorganiczne IAT mają kolor zielony albo niebieski, a płyny z dodatkiem kwasów organicznych OAT pomarańczowy, różowy lub fioletowy. Przed zakupem należy jednak sprawdzić na etykiecie, czy wybrany przez nas płyn jest tym, który nas interesuje.